ضدعفونی تجهیزات غواصی اسکوبا و کرونا ویروس

مقاله ضدعفونی تجهیزات غواصی اسکوبا و کرونا ویروس شامل پر تکرارترین سوالات غواصان اسکوبا و کلوپ داران و مراکز غواصی از DAN می باشد. 23 سوال پرسیده شده در این مقاله، بسیاری از ابهامات غواصان در ارتباط با دغدغه های موجود برای ضد عفونی تجهیزات و حفظ سلامت غواصان را از بین می برد. برای بازگشت هر چه ایمن تر به مشاغل غواصی، سایر مقالات منتشر شده در ارتباط با این موضوع را نیز مطالعه فرمایید.

 

قوانین اولیه عمومی

  1. ضد عفونی کردن دست ها با آب و صابون برای حداقل 20-45 ثانیه و یا ضد عفونی با الکل. (اگر با گازهای غنی شده و اکسیژن کار میکنید، به هیج وجه از الکل استفاده نکنید).
  2. فاصله گذاری اجتماعی حداقل 2 متر را حفظ نمایید.
  3. اجتناب از تماس مستقیم با سایر افراد و یا تماس دست ها با صورت.
  4. رعایت بهداشت تنفسی – هنگام سرفه یا عطسه آرنجتان را روبروی دهان قرار دهید.
  5. استفاده از ماسک در مکان های شلوغ و پر تجمع.

 

همچنین دریا کاو دوره های آموزش DAN  نیز برگزار می کند.

ضدعفونی تجهیزات غواصی اسکوبا و کرونا ویروس – سری سوالات مرتبط با

حفاظت از کارمندان و مشتریان

 

1.چگونه می توانم از کارمندان خود در برابر COVID-19 محافظت کنم؟

در خصوص حفاظت از کارکنان یک مرکز غواصی، توصیه های موثری توسط WHO  و CDC منتشر شده است. این مقالات را با نام COVID-19 و بازگشایی مراکز غواصی در دریاکاو  مطالعه کنید.

اما به صورت کلی اطلاعات زیر بسیار مفید باشد:

 

  • *استفاده از ماسک های محافظ و دستکش برای کارکنانی که در تماس مستقیم با مشتریان هستند.
  • *کاهش تعداد افراد در یک مکان خاص. تعیین قسمت های مشخص برای کارکنانی که حضورشان در  مراکز غواصی ضروری است.
  • *محل نگهداری کمپرسورهای غواصی، تجهیزات غواصی، تجهیزات غواصی اجاره ای، دفاتر و کلاسهای درس موقتاً محدود شوند. این محل ها در دسترس مشتری ها قرار بگیرند تا بتوانند انتقال ویروس را محدود کنند.
  • *برقراری طرح  فاصله گذاری اجتماعی و ضد عفونی کردن تجهیزات غواصی بعد از هر غواصی .

 

2. چگونه می توانم اطمینان حاصل کنم که مشتریانی که به کلوپ من می آیند، COVID-19 را از مرکز و تجهیزات من دریافت نمی کنند؟

اعمال اقدامات پیشگیرانه صحیح، خطر شیوع ویروس را تا حد زیادی کاهش می دهند. ایجاد محدودیت و اجرای روش های ضدعفونی دقیق تر تنها راه پیشنهادی برای کنترل شیوع در مرکز غواصی شماست.

در حالی که شما نمی توانید این مسئله را به طور کامل تضمین کنید اما اقداماتی مانند جلوگیری از تجمع و نشستن بیش از حد مشتریان در یک مکان و ماندن آن ها در کنار یکدیگر، میتواند باعث کاهش انتقال جریان هوای تنفسی (بازدم) در آن مکان ها شود. و از همه مهمتر، ارزیابی وضعیت جسمانی مشتریان (تب سنج) قبل از اجازه دادن به آنها برای حضور در یک جلسه آموزشی و رفتن به غواصی، بسیار موثر خواهد بود. مشتریانی که دارای علائم بیماری  هستند، مجاز به شرکت در فعالیتهای غواصی نیستند.

 

3. آیا قبل از ورود غواصان به مراکز غواصی تفریحی (کلوپ ها)، باید از مشتریان خود اطلاعاتی دریافت کنیم؟

همان طور که می دانیم انتشار ویروس های تنفسی بسیار سریع تر از سایر ویروس های انسانی غیر تنفسی اتفاق می افتد. با توجه به دوران ناقلیت نسبتا طولانی این ویروس شخص ممکن است نداند که به COVID-19 مبتلا شده است. بنابراین، کسب اطلاعات از فرد و بازرسی مشخصات ظاهری و تنفسی ضروری است. حتی شاید لازم باشد تا هزینه را نیز به آنها عودت دهید. در برخی از شرایط لازم است تا تعداد مشتریان محدود شود.

 

4. آیا حفظ فاصله گذاری اجتماعی بین مشتریان در مرکز غواصی، از شیوع ویروس جلوگیری می کند؟

فاصله گذاری اجتماعی روش موثری برای کاهش شیوع می باشد. اما به خودی خود برای جلوگیری از شیوع COVID-19 کافی نیست. استفاده از ماسک نیز به مراتب میتواند تاثیر گذار باشد.

مشتریان ممکن است محصولات را لمس کنند، در دسترس بودن دستکش و ترغیب استفاده صحیح از آنها ضروری می باشد. همچنین میتوانید با در اختیار داشتن دستگاه ضدعفونی کننده دست، محیط کار خود را ایمن تر نمایید. همچنین بهتر است میزان کالاهای موجود در فروشگاهتان را کاهش دهید. این امر باعث می شود ضد عفونی کردن به حداقل برسد.

 

ضدعفونی تجهیزات غواصی اسکوبا و کرونا ویروس – سری سوالات مرتبط با

بازگشایی ایمن مراکز

 

5. آیا می توانیم با خیال راحت فعالیت های مربوط به کلاس ها را شروع کنیم؟

اگر در حرفه شما امکان ارائه آموزش از راه دور یا یادگیری الکترونیکی وجود دارد، این گزینه مناسبی برای کاهش خطر انتقال COVID-19 می باشد. اگر این گزینه امکان پذیر نیست، کلاس ها را با الزامات ایمنی، تطبیق دهید. ماسک های محافظ و شتشوی دست فراموش نشود.

اگر از وسایل کمک آموزشی در کلاس استفاده می شود، اطمینان حاصل کنید که کاملا ضد عفونی شود و در اختیار نفر بعدی قرار گیرد. اطمینان حاصل کنید که میز و صندلی ها هر روز یا بین کلاسهای ضد عفونی شوند. از افرادی که به مراکز غواصی شما مراجعه می کنند، سوال کنید که آیا علائم یا نشانه هایی از بیماری دارند و یا با افراد آلوده به ویروس در تماس بوده اند؟.

 

6. آیا قسمت هایی از مراکز غواصی وجود دارد که باید موقتا بسته شود یا در دسترس مشتریان قرار نگیرد؟

اتاق های تعویض لباس (رختکن) در خطر آلودگی بیشتری نسبت به سایر قسمت ها می باشند. وسایل شخصی مشتریان باید به گونه ای در کمدهای این اتاق ها قرار گرفته شوند که با سطوح مشترک در تماس نباشند. در صورت قرار دادن لباس یا کیف مشتریان در لاکرها، این قسمت ها باید پس از هر بار استفاده، ضد عفونی شوند. از مشتریان بخواهید وسایل شخصی خود را در کیسه های پلاستیکی قرار دهند.

حمام ها نیز قسمت های قابل توجهی برای انتقال ویروس می باشند. می توان دوش ها را بطور موقت بست و شیلنگ را در بیرون از اتاق تعویض لباس جایگزینی برای شستشو قرار داد. مشتریان باید به دوش گرفتن و شستشوی وسایل خود در خانه ترغیب شوند.

 

ضدعفونی تجهیزات غواصی اسکوبا و کرونا ویروس – سری سوالات مرتبط با ضدعفونی

 

7. چگونه باید عملیات ضدعفونی کردن را در کلوپ غواصی یا مراکز تفریحی آبی مدیریت کنیم؟

ضد عفونی مراکز باید با روش های استاندارد و با به کارگیری قوانین و دستورالعمل ها انجام شود.کارکنان باید تمامی پروتکل های ضد عفونی را  آموزش ببینند. از ضدعفونی بدون وقفه سطوحی که در تماس زیاد با افراد  قرار دارند، از جمله: حمام ها و سرویس های بهداشتی، میزها، دستگیره درها اطمینان حاصل کنید.

اطلاعات بیشتر در مقالات  شستشوی تجهیزات غواصی و COVID-19 و بازگشایی مراکز غواصی

 

لطفا توجه داشته باشد:

توجه داشته باشید كه ضدعفونی كننده هایی از قبیل الكل با گازهای غنی شده اکسیژن دار، ناسازگار است.اگر از ضد عفونی کننده های دستی الکل دار قبل از اینکه بخواهید سیلندرها را پر کنید، استفاده کردید، حتمادستها را کاملاً خشک نمایید.

 

8. کدام سطوح در مراکز غواصی باید ضدعفونی شوند؟
CDC اغلب ضد عفونی سطوح را توصیه می کند. در یک مرکز غواصی ممکن است این موارد محدود به
  • – دستگیره درها
  • – حمام ها
  • – میزها، میز های کار
  • – دستگاههای کارت خوان
  • – ابزارهای عمومی و متلقات مربوط به کامپیوتر ها(مانیتور، موس و صفحه کلید) باشد.

 

9. از چه موادی برای ضد عفونی استفاده کنیم که بالاترین درصد نابود کنندگی ویروس کرونا را داشته باشد؟

انتخاب مواد ضدعفونی کننده بستگی به شما دارد. لیست N، لیست مواد ضد عفونی کننده مناسب برای از بین بردن ویروس کرونا،برای شرایط کنونی می باشد. این لیست توسط سازمان حفاظت محیط زیست *EPA* تهیه شده است. نحوه به کار بردن این محصولات بسیار حائز اهمیت است. بنابراین برای استفاده از این محصولات پیش از هر اقدامی دستور العمل های محصول را مطالعه کنید. این دستور العمل ها شامل اطلاعاتی مانند درصد غلضت و زمان لازم برای پاکسازی سطوح ها با جنس های مختلف می باشد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

10. برای پاکسازی کامل تجهیزات، چه مدت باید آن ها را درون ضد عفونی کننده قرار دهیم؟

کاملاً به آن بستگی دارد که کدام محلول ضدعفونی کننده را انتخاب می کنید. برای آشنایی بیشتر با انواع شوینده و اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

11. آیا الکل 70% شوینده ضد عفونی کننده قوی، کاربردی برای لوازم غواصی دارد؟

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که استفاده از محلول 70٪ الكل به مدت 1 دقیقه، میتواند باعث غیر فعال شدن کرونا ویروس شود. بنابراین لوازمی که برای مدت زمان کوتاهی درون محلول الکل 70% بغلتند کاملا ضد عفونی خواهند شد. با این حال، ایزوپروپیل الکل می تواند برخی از انواع لاستیک و پلاستیک ها را با استفاده مکرر از بین ببرد. بسیار امیدواریم با رفع بحران پیش آمده، سلامتی و آسایش به ما بازگردد، اما اگر نیاز به ضد عفونی مکرر تجهیزات بود، برای جلوگیری از آسیب به تجهیزات، برای راهنمایی با سازنده محصول تماس حاصل شود.

لطفا توجه فرمایید

با توجه با اشتعال پذیری بسیار زیاد الکل،  هنگام استفاده از الکل به هیچ وجه در نزدیکی هر منبع گرما، شعله، جرقه یا گاز غنی شده که بسیار فرار و قابل اشتعال است قرار نگیرید. قرار گیری در شرایط نام برده، خطر آتش سوزی و انفجار را ایجاد می کند.

 

12.گرما دادن یا شستشو با آب گرم، روش مناسبی برای ضد عفونی تجهیزات است؟

برخی مطالعات نشان داده اند که در دمای 60 الی 68 درجه سانتیگراد پس از 30 الی 60 دقیقه ویروس را غیرفعال میشود. با این حال به نظر نمی رسد که بتوان از تجهیزات غواصی با قرار دادن در این درجه حرارت بالا محافظت کرد. مهم ترین آسیب ممکنه این روش فرسودگی زود هنگام تجهیزات غواصی شما خواهد بود.  البته ضد عفونی کردن محصولات و تجهیزات بسیار ایمن تر و راحت تر از استفاده از یک مخزن آب گرم  که نیاز به طراحی مخصوص و کنترل مکانیسم گرمایشی دارد؛ خواهد بود.

 

 

ضدعفونی تجهیزات غواصی اسکوبا و کرونا ویروس – سری سوالات مرتبط با

کنترل سرایت(محدود کردن شیوع بیماری)

 

13. تا چه مدت COVID-19 روی سطوح مختلف زنده می ماند؟

تحقیقات در مورد SARS-CoV-2، ویروسی که باعث COVID-19 شد، در حال پیشرفت است. متخصصان برای کنترل هر چند موثرتر شیوع، سوالات را با بررسی سایر ویروس های مشابه کرونا پاسخ میدهند .

ویروس انسانی 229E

  • – به مدت 2-6 روز بر روی پلاستیک
  • – 5 روز بر روی فولاد، شیشه، PVC، سیلیکون، تفلون و سرامیک
  • – 8 ساعت روی لاتکس
  • – 2-8 ساعت روی آلومینیوم زنده می ماند.

 

ویروس SARS-CoV-1 ( عامل بیماری SARS)

  • – تا 9 روز بر روی پلاستیک
  • – 5 روز بر روی فلز
  • – 4 روز بر روی کاغذ
  • – 4 روز بر روی چوب و شیشه زنده می ماند.

 

ویروس SARS-CoV-2 (عامل بیماری عفونی COVID-19)

  • – به مدت 2-3 روز بر روی پلاستیک و فولاد
  • – 24 ساعت روی مقوا
  • – تا 4 ساعت روی مس و
  • – حداکثر 3 ساعت در ذرات معلق هوا، سرفه و عطسه باقی می ماند.
  • – داده های کمی در مورد زنده ماندن SARS-CoV-2 در پارچه وجود دارد.

برای اطلاعات بیشتر مقاله ی COVID 19: Surface Survival Times را مطالعه فرمایید.

 

14. آیا COVID-19 از طریق آب قابل انتقال است؟اگر چنین است، آیا خطر انتقال آن بر اساس نوع آب، یعنی استخرهای شنا، آب های باز / آب شور و مخازن شستشو متفاوت است؟ آیا افزودن ماده ضد عفونی کننده به آب برای غیرفعال کردن ویروس کافی خواهد بود؟ در مورد اضافه کردن صابون دستی معمولی به آب مخزن شستشو چه نظری دارید؟

در حال حاضر مشخص نیست که آیا COVID-19 می تواند در مخزن شستشوی تجهیزات غواصی به سایر تجهیزات دیگر نیز منتقل شود یا خیر. اما مطالعات انجام شده بر روی سایر ویروس های کوید نشان داده که آنها در آب های سطحی مانند دریاچه ها و رودخانه ها زنده مانده اند.

با توجه به این تحقیق، بهتر است كه فرض را بر زنده ماندن ویروس در مخزن شستشو قرار دهیم. اگرچه با مواد ضد عفونی رقیق شود، باز هم می تواند عفونی باقی بماند. با توجه به مطالعات CDC، ممکن است ويروس در استخري كه به درستی مراقبت می شود، غيرفعال شود، اما شستشوی تجهيزات در استخر، يك روش تایید شده برای ضد عفوني نيست. صابون دست گزینه ای مناسب برای ضد عفونی نیست. تجهیزات غواصان را قبل از ضدعفونی بشویید تا از آلودگی آب آغشته به محلول ضدعفونی جلوگیری شود.

 

15. آیا با  استفاده از دستکش های محافظ، احتمال آلودگی مواد و سطوح کمتر می شود ؟

دستکش های محافظ تنها باعث محافظت از شخصی که آنها را پوشیده است؛ می شود. آنها از محیط
اطراف شما محافظت نمی کنند. در حالی که برای کارکنانی که مدام با تجهیزات یا وسایل سروکار دارند مفید باشند.

 

16. آیا قبل از پر کردن سیلندرها یا وصل کردن رگلاتورها به سیلندرها باید از کارمندان و غواصان بخواهیم که از الکل و مواد ضدعفونی کننده استفاده نمایند؟

استفاده از ضد عفونی کننده های دستی مانند الکل فقط درصورتی که صابون و آب در دسترس نباشد توصیه می شود. مواد حاوی الکل نباید با برخی تجهیزات غواصی از جمله سیلندرهای غواصی و شلنگ هایی که از هوای غنی شده با اکسیژن پر شده اند در تماس باشند. این امر باعث می شود خطر آتش سوزی و انفجار به دلیل نوسان زیاد الکل و توانایی احتراق آن در دماهای نسبتاً کم افزایش یابد.

 

17. اگر در ساعت 8 بعد از ظهر مرکز غواصی خود را ببندم و صبح روز بعد ساعت 8 صبح مجدداً آنجا را باز کنم، آیا این زمان کافی است تا ویروس موجود در سطوح و کف ها از بین برود ؟

مطالعات نشان می دهد كه ویروس COVID-19 ممکن است در مدت زمان حتی 9 روز روی سطوح باقی بماند. این امر ممکن است در شرایط مختلف (به عنوان مثال نوع سطح، دما و رطوبت) متفاوت باشد.

 

Pile of Scuba Diving Equipment Including Fins and Weights Drying on Coastal Dock near Water

ضدعفونی تجهیزات غواصی اسکوبا و کرونا ویروس – سری سوالات مرتبط با

تجهیزات و عملکردشان

 

18. آیا همچنان میتوان تجهیزات را اجاره کرد و آیا قابل استفاده هستند؟

شما می توانید به اجاره دادن تجهیزاتتان ادامه دهید. اما باید مراقبت های اضافی از جمله موارد زیر را انجام دهید:

  •  دسترسی به قسمت تجهیزات غواصی اجاره ای را محدود کنید. خودتان یا کارمندانتان تجهیزات اجاره ای را به مشتری تحویل دهید.
  •  تجهیزات اجاره ای را کاملاً ضد عفونی نمایید. مرحله دوم/ دهانی، BCD، لباس غواصی، اسنورکل و ماسک ها لوازمی هستند که حتما باید ضد عفونی شوند. قبل از اجاره مجدد، آن ها را ضد عفونی کرده، با آب کاملاً بشویید و بگذارید خشک شوند.
  •   بخشی برای دریافت تجهیزات که توسط مشتری تحویل داده می شود در نظر بگیرید.این امر از آلودگی وسایلی که قبلاً ضدعفونی شده اند؛ جلوگیری می کند.
  •  مشتریان نباید در هنگام مونتاژ و جدا کردن تجهیزات، با قسمت تنظیم کننده هوا تماس فیزیکی داشته باشند.بنابراین تجهیزات اجاره ای را از پیش مونتاژ کرده باشید تا همان را در اختیار غواصان قرار دهید. به آنها اعلام کنید که بعد از غواصی، به هیچ وجه تجهیزات را از هم جدا نکنند.این کار باعث جلوگیری از آلودگی دریچه شیر سیلندر و ورودی تنظیم کننده مرحله اول می شود.
  •  کارکنان قسمت تجهیزات اجاره ای باید نحوه صحیح ضد عفونی کردن وسایل را آموزش ببیند.
  •  تجهیزات غواصانی که به صورت دائم در مرکز شما غواصی می کنند را برچسب بزنید که مشتری با همان تجهیزات کار کند.

 

19. آیا برای هر مشتری که رگلاتوری را اجاره می کند، باید از دهانی (mouthpiece) جدید استفاده شود؟

هر غواص باید با دهانی مخصوص خود غواصی کند. زمانی که هوای بازدم وارد مرحله دوم شود (در شخص بیمار یا ناقل) داخل تنظیم کننده آلوده می گردد. اگر آلودگی رگلاتور و دهانی ضد عفونی نشود، این می تواند باعث شود ویروس به نفر بعدی که از رگلاتور استفاده می کند؛ انتقال پیدا کند. علاوه بر تهیه دهانی های شخصی، باید از ضد عفونی مناسب نیز استفاده شود.

 

20. آیا ویروس COVID-19 می تواند در داخل BCD زنده بماند؟ پیشنهاد DAN برای قسمت دهانی Inflator چیست؟

مشخص نیست که ویروس در BCD زنده خواهد ماند یا خیر. به غواصان اعلام کنید که BCD های اجاره ای را به صورت دهانی باد نکنند. این امر خطر آلودگی داخل BCD را افزایش می دهد.

 

21. چه اقدامی باید انجام دهیم، زمانیکه مشتری می خواهد ماسک یا سایر تجهیزات را امتحان کند؟

جلوگیری از تست برخی از تجهیزات غواصی برای مشتریان غیر ممکن است. اما با توجه به شرایط پیش آمده توصیه می شود تجهیزات قبل و بعد از پرو یا حتی لمس مشتری حتما ضدعفونی شود. روش های متفاوتی برای ضدعفونی کردن تجهیزات وجود دارد. شستشو با آب صابون برای مدت زمان مناسب، راه مناسبی برای ضد عفونی تجهیزات است. بعد از شستشو اجازه دهید لوازم خشک شود. در مورد ماسک ها می توان از الکل برای ضدعفونی استفاده کرد.

توصیه می شود لباس غواصی (wetsuits) را در دسترس قرار ندهید تا توسط مشتریان پوشیده نشوند. اما اگر واقعاً استفاده از لباس غواصی ضروری بود، باید آنها را با شستشو ضدعفونی نمایید. قابل توجه است که لباس های غواصی  باید به مدت نه روز بدون استفاده قرار گیرند تا ویروس بطور طبیعی از بین برود.

 

22. اگر از کمپرسورغواصی شخصی برای پر کردن سیلندرها استفاده کنم، آیا احتمال اینکه هوای فشرده شده درون سیلندرهای من آلوده شود وجود دارد؟ آیا COVID-19 می تواند وارد سیلندرهای غواصی شود؟

ویروس CORONA به اندازه کافی کوچک است تا بتواند وارد کمپرسور غواصی شود. بدون اینکه در فیلتر گرفتار شود.کمپرسور غواصی بعد از هر مرحله از فشار، هوا را تا بیش از 65 درجه سانتیگراد گرم می کند. علاوه بر این، در هر مرحله، با افزایش دما به دلیل گرم شدن که در هنگام فشرده سازی رخ می دهد، می تواند حداقل 182 درجه سانتیگراد دمای داخل سیلندر باشد. صرف نظر از این که کمپرسور سرد یا گرم باشد. این فرآیند چندین بار اتفاق می افتد. این دما به اندازه کافی داغ است تا ویروس را از بین ببرد.

با این وجود، در صورت آلوده شدن شلنگ یا شیر سیلندر ( مانند لمس توسط شخص آلوده) ویروس می تواند وارد سیلندر شود. به همین دلیل ضد عفونی سیلندرها و دستگاه های کمپرسور غواصی بسیار مهم است.

 

23. در مدت زمانی که در قایق غواصی هستیم، برای جلوگیری از انتقال احتمالی COVID-19 چه اقداماتی باید  انجام دهیم؟

با توجه به فضای محدود در قایق ها و نزدیکی افراد به یکدیگر، خطر انتقال زیاد خواهد بود. توصیه های زیر را در نظر داشته باشید:

  •  تعداد غواصان در هر قایق را محدود کنید. از مسافرانی که قصد دارند فقط روی قایق باشند بخواهیم که سوار قایق نشوند.
  •  وسایلی که نه در زمان غواصی و نه برای ایمنی افراد کارآمد نیستند را با خود به قایق حمل نکنید.
  •  قبل از وارد شدن غواصان به داخل قایق، تمام تجهیزات باید در قایق باشند.
  •  برای جلوگیری از آلودگی، ماسک، اسنورکل و مرحله دوم / دهانی را در کیسه های پلاستیکی بسته بندی کنید.
  •  از سطل های شستشوی ماسک قبل از غواصی استفاده نکنید. برای رفع بخارداخل ماسک، باید از ضد بخار استفاده شود. از بزاق دهان برای بخار زدایی بپرهیزید.
  •  هنگام کار با تجهیزات، کارکنان باید از دستکش استفاده کنند.
  •  فاصله گیری اجتماعی برای جلوگیری از شیوع ویروس بسیار مهم است. باید در نظر داشت که ویروس در قایق در حال حرکت، در اثر وزش باد، ممکن است مسافت طولانی تری را طی کند. (معلق شدن در هوا). استفاده از ماسک های محافظ، خطر آلودگی را کاهش می دهد. اما این را نیز بدانید که ویروس می تواند روی هر سطحی وجود داشته باشد.
  •  به غواصان یادآوری کنید که تجهیزات را با یکدیگر به اشتراک نگذارند. حتی اجازه ندهند تجهیزات آنها لمس شود.
  •  در حالی که غواصان وارد آب می شوند، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمایید. اطمینان حاصل کنید که غواصان در یک قسمت با هم تجمع نکنند.
  •   غواصان باید هنگام تمیز کردن مجاری تنفسی، سینوسها یا گلوی خود، حداقل 2 متر از دیگران فاصله داشته باشند.
  •  غواصان را ترغیب كنید که فقط و فقط از تجهیزات خودشان استفاده نمایند.

 

سایر مقالات

 

فهرست