ضد عفونی تجهیزات غواصی و COVID-19

ضد عفونی تجهیزات غواصی و COVID-19، ویروس CORONA که با نام SARS-CoV-2 نیز شناخته شده عامل بیماری COVID-19 است. SARS-CoV-2 بخشی از گروه ویروسی CORONA است، تخمین زده می شود که این گروه از ویروس ها مسئول 15٪ تا 30٪ از عفونت های حاد تنفسی در هر سال هستند.

 

COVID-19 به صورت کلی به روش های زیر گسترش می یابد:

  • ترشحات تنفسی از جمله ذراتی که با سرفه یا عطسه از طریق راه های تنفسی خارج می شود.
  • لمس سطوح آلوده به ویروس
  • تماس نزدیک با کسی که ویروس را دارد.

گرچه انتقال راحت این ویروس از شخص میزبان به افراد سالم یکی از بزرگترین دلایل افزایش روز افزون مبتلایان می باشد، اما دوره نهفتگی این ویروس (2-14 روز) عامل اصلی شیوع آن می باشد.

 

نابودی کرونا ویروس

ویروس CORONA توسط یک لایه چربی محافظت می شود. مانند بیشتر ویروس ها، آسیب رساندن یا از بین بردن این لایه چربی باعث نابودی و غیرفعال شدن ویروس می شود. مطالعات بر روی CORONA ویروس ها نشان داده اند که آلودگی آنها در اثر گرما، نور، ماوراء بنفش و شرایط قلیایی یا اسیدی کاهش مییابد. به همین دلیل می توان سطوح را با استفاده از محصولات تمیز کننده خانگی ضد عفونی کرد.
از آنجا که تحقیقات در مورد SARS-CoV-2 همچنان ادامه دارد، بحث هایی در مورد مدت زمان زنده ماندن آن بر روی سطوح وجود دارد. مطالعات اخیر نشان داده است که کرونا ویروس می تواند:

  • تا 3 ساعت در قطرات و ذرات معلق در هوا (مانند عطسه)
  • 4 ساعت روی مس
  • 24 ساعت روی مقوا
  • 2-3 روز بر روی پلاستیک و فولاد ضدزنگ زنده بماند.

با این حال، هنوز هیچ گونه اطلاعی خصوص چگونگی طول عمر  SARS-CoV-2 در آب موجود نیست. مطالعات انجام شده در زمان همه گیری ویروس سارس یا SARS-CoV-1 در سال 2003 نشان داده است که این ویروس برای مدت طولانی در آبهای سطحی (دریاچه ها ، رودخانه ها ، تالاب ها و غیره) و فاضلاب به زندگی خود ادامه می دهد. البته تحقیقات در مورد کرونا ویروس بیان گر این موضوع است که در مکان های آغشته به کلر و وان های داغ (مکان هایی که آب داغ در آن وجود دارد)، SARS-CoV-2 غیرفعال میشود.

 

روش های نابودی ویروس کرونا

حرارت

در حال حاضر داده های اطلاعاتی بسیار کمی در مورد ویروس کرونا وجود دارد و بخش اعظم از این اطلاعات برای نابودی این ویروس بسیار ابتدایی است. در مواردی مانند این، محققین با بررسی ویروس های مشابه، برای نابودی ویروس مورد نظر را مورد بررسی و مطالعه قرار می دهند.

در مورد coronavirus، برخی از گزارش ها و پژوهش ها مبتنی بر ویروس SARS-CoV-1 است: زیرا از بین بردن این ویروس همانند ویروس به وجود آورنده ی سارس بسیار دشوار است. در یک مطالعه مشخص شده است که ویروس SARS-CoV-1 پس از گرم شدن در دمای 133 درجه فارنهایت (56 درجه سانتیگراد) به مدت 15 دقیقه آلودگی خود را از دست می دهد و سازمان بهداشت جهانی این دما و زمان بندی را نیز تایید کرده است. مطالعات دیگر نشان داده است که ویروس SARS-CoV-1 بین 40 درجه فارنهایت (4 درجه سانتیگراد) و 98 درجه فارنهایت (37 درجه سانتیگراد) پایدار مانده و عفونت را پس از 30 دقیقه در دمای 133 درجه فارنهایت (56 درجه سانتیگراد) از دست داده است.

 

 

هوای آلوده به ویروس کرونا در سیلندر های غواصی – ضد عفونی تجهیزات غواصی و COVID-19

DAN (شبکه هشدار غواصان – Divers Alert Network) سوالاتی را در مورد ویروس CORONA در صورت ورود به سیلندرهای غواصی در نتیجه پر شدن با هوای آلوده توسط کمپرسور غواصی دریافت کرده است. پاسخ این سوال از طریق محاسبه فرمول هلی ذیل قابل بررسی است.

در طی فرآیند فشرده سازی هوا، با استفاده از معادله گاز ایده آل ( T2 = T1 x (P2 / P1) (n-1) / n) می توانیم محاسبه کنیم که یک کمپرسور فشار قوی چهار مرحله ای (4 استیج) با فشار ورودی ATA1  در دمای محیط 27 درجه سانتیگراد، هوا را فشرده سازی می کند و دمای درون سیلندر طی این فرایند به 107 درجه سانتیگراد می رسد. این محاسبه بصورت آزمایشگاهی و با توجه به معادله گاز ایده آل می باشد.

در واقعیت، دمای شیر خروجی به احتمال زیاد 88- 77 درجه سانتیگراد و دمای گاز در حدود 66 درجه سانتیگراد است از آنجا که این قطعاً به اندازه کافی داغ است تا SARS-CoV-2 را از بین ببرد، بنابراین بعید است COVID-19 در صورت سرفه فردی آلوده در زمان استفاده از کمپرسور،در این فرایند زنده بماند.

توجه به این نکته ضروری است که ذرات ناشی از بازدم، عطسه یا سرفه فرد آلوده می توانند به اندازه 0.5 میکرون باشند. فیلترهای کمپرسور تنفسی به تنهایی این ذرات را حذف نمی کنند ، اما ویروس طی فرایند فشرده سازی هوا و گرمایش ایجاد شده از بین خواهد رفت. لبته لازم به ذکر است که اگر فردی ویروس را بر روی دست خود حمل کند، یا در اثر آلوده بودن یا لمس ناآگاهانه از یک سطح آلوده ، و لمس شیر سیلندر،می تواند از این طریق وارد سیلندر شود. نشان داده شده است که برخی ویروس ها بسیار مقاوم در برابر فشار هستند بنابراین شستشوی دست و ضد عفونی نواحی از جمله سیلندرها و ایستگاه های پر کننده بسیار مهم است ، زیرا احتمالاً ویروس میتواند درگازهای فشرده شده غواصی زنده بماند.

 

سفیدکننده

سفید کننده یا همان هیپوکلریت سدیم در غلظت های مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است و اثربخشی آن در برابر ویروس ها به اثبات رسیده است. این اکسیدان قوی است که با آسیب رساندن به ژنوم ویروسی کار می کند. طبق WHO، محلول سفید کننده توصیه شده برای ضد عفونی عمومی، رقیق 1:100 از 5 درصد هیپوکلریت سدیم است. این رقیق سازی 0.05٪ یا 50 ppm از ماده را به همراه دارد و در صورت وجود اشیاء به 30 دقیقه زمان برای خیساندن اشیا نیاز دارد. در صورت پاشیدن روی سطح محلول حداقل 10 دقیقه نیاز به غوطه ور شدن در آن سطح را دارد. یک مطالعه در مورد ویروس SARS-CoV-1 نشان داد که ۰/۱ درصد هیپوکلریت سدیم در طی یک دقیقه ویروس را غیرفعال می کند.

 

نکات استفاده از مواد شوینده :
  • هنگام استفاده از سفید کننده ، استفاده از دستکش، ماسک و محافظت از چشم باید انجام شود.
  • محلول ها را در مناطق با تهویه مناسب مخلوط کرده و از آب سرداستفاده کنید.
  • مهم است که هرگز سفید کننده را با مواد شیمیایی دیگر مخلوط نکنید، زیرا این امر باعث غیرفعال کردن ماده سفید کننده می شود.
  • وسایل ضد عفونی شده با سفید کننده باید کاملاً با آب شیرین شستشو داده شود و اجازه دهید قبل از استفاده خشک شود، زیرا برای فولاد ضد زنگ (در غلظت های بالاتر) خورنده است و برای غشاهای مخاطی ، پوست و چشم تحریک کننده است. همچنین استفاده از سفیدکننده غلیظ برای تجهیزات احیا مضر هستند.با این حال این راه حل ها هنگام وجود گزینه های بهتر توسط واحدهای EPA برای تجهیزات غواصی استفاده نمی شوند.

 

آب و صابون

شستن دست ها و سطوح با آب و صابون یکی از موثرترین راه های محافظت در برابر ویروس است. نوع صابون مورد استفاده مهم نیست. شستن با آب و صابون میکروارگانیسم ها (موجودات ریز و میکروسکپی) را از بین نمی برد بلکه از نظر جسمی آنها را از روی سطح از بین می برد.

 

از DAN سؤال شده است که چرا صابون و آب در صورتی که برای شستشوی دست توصیه شده است، برای تجهیزات غواصی کارامد نیست؟

صابون و آب، همانطور که گفته شد، باید با عملکرد مکانیکی ترکیب شوند تا کاملاً مؤثر باشد.خیساندن تجهیزات غواصی در آب صابون به تنهایی یک روش ضد عفونی مؤثر نیست. اگر آب و صابون با واکنش مکانیکی ترکیب شود، از نظر تئوری اثبات کارایی بیشتری خواهد داشت. با این حال، برخی از قسمت های تجهیزات غواصی وجود دارد که بدون جداسازی قطعات به راحتی قابل دستیابی نیستند، مانند داخل رگلاتور.

از آنجا که نفس بازدم در داخل یک تنظیم کننده حرکت می کند و با دیافراگم، بازوی اهرم و سایر سطوح داخلی ارتباط برقرار می کند، خیساندن آن قسمت ها در محلول ضد عفونی کننده ممکن است گزینه بهتری باشد.

 

 

بهترین روشها

در هنگام انتخاب مواد ضد عفونی کننده ، استفاده از محصولی که اثربخشی در برابر SARS-CoV-2 یا SARS-CoV-1 داشته باشد، اثبات شده است. اگرمحصولات مندرج در EPA از لیست N در منطقه شما در دسترس نیستند ، با کش مدیریت محلی خود در مورد لیست ضد عفونی کننده های ثبت شده خود مشورت کنید. هنگام استفاده از این محصولات، حتماً دستورالعمل ها را رعایت کرده و در هنگام ضد عفونی از تجهیزات محافظ شخصی مشخص (مانند دستکش یا محافظ چشم) استفاده کنید. اگر محصولات ثبت شده یافت نشد، حتماً از پروتکل های ضد عفونی که توسط CDC مشخص شده است؛ استفاده کنید. پس از ضدعفونی کردن تجهیزات باید مراقب باشید مجدداً تجهیزات را آلوده نکنید،مانند دست زدن به آن ها هنگام جابجایی. کارکنان مراکز غواصی باید مراقب حفظ بهداشت شخصی خود با شستشوی مکرر دستها و به طور مرتب ضد عفونی باشند.

 

ضد عفونی تجهیزات غواصی و COVID-19

کیت اکسیژن و درمان COVID-19

برخی از غواصان DAN در مورد استفاده از کیت اکسیژن DAN برای درمان و اکسیژن رسانی به افراد مبتلا به COVID-19 سؤال کرده اند. علاقه غواصان برای کمک در این شرایط واقعاً تحسین برانگیز است، ولی DAN در استفاده از اینسیستم اکسیژن برای علائمی غیر از صدمات غواصی توصیه نمی شود.
دلیل آشنا نبودن ارائه دهندگان تجهیزات اکسیژن با عوارض و موارد منع مصرف (که شامل برخی از بیماری های تنفسی است) و همچنین انتقال ویروس از دیگر عوامل مهم است.
دوره های اکسیژن DAN و آموزش اکسیژن به شرکت کنندگان در این دوره، فقط برای استفاده در آسیب های غواصی و حوادث غرق شدگی درنظر گرفته شده. حتی استفاده از دستگاه تهویه دستی (MTV-100) که به صورت دستی اکسیژن رسانی را انجام می دهد ، برای بیماری که در شرایط بحرانی قراردارد و با توجه به مدت زمان مورد نیاز برای درمان COVID-19 امکان پذیر نمی باشد.

 

  • منبع متن: از سایت شبکه هشدار غواصان (DAN)
فهرست