چراغ قوه غواصی

چراغ قوه غواصی یک منبع نور قابل حمل توسط غواصان اسکوبا جهت دید مناسب اشیا و موجودات زیر آب است، اما غواصان حرفه ای از چراغ های زیر آب کابلی با منبع تغذیه از سطح آب استفاده می کنند. چراغ قوه غواصی یکی از مهمترین وسایل با ارزش در غواصی است که فرد غواص را قادر به دید در هنگام شب کرده و وی می تواند در لابلای صخره‌ها دید بهتری داشته باشد.

چراغ قوه غواصی در اشکال و اندازه  های متفاوتی یافت می‌شود. برخی از چراغ قوه ها دارای باطری‌های معمولی و برخی دارای باطری های قابل شارژ هستند. سایر باطری ها در جیب جلیقه تعادل غواصی جای گرفته و به صورت ذخیره به کار می روند.  همچنانکه از سطح آب به اعماق بیشتری می روید، محیط اطراف شما تاریک تر می شود. چراغ قوه غواصی دقیقا نشان می دهد که چه چیزی مقابل  شماست، کاری که چشم شما در تاریکی قادر به آن نیست. در برخی موقعیت ها به مانند غواصی تحقیقاتی در محیط های فاقد نور، چراغ قوه تنها منشاء نور در محیط است که توسط آن، غواص می‌تواند از تصادف های ناخواسته و قلمروهای غیر آشنا دوری کند. توصیه می شود از چراغ قوه های قابل شارژ استفاده شود، اگرچه این نوع از چراغ قوه های معمولی گرانتر است، در دراز مدت از لحاظ اقتصادی به صرفه است.

تاریخچه چراغ قوه غواصی:

چراغ قوه غواصی از چند دهه قبل تا حال، تغییر قابل ملاحظه‌ای یافته است. در گذشته، هدف اصلی غواصان ماندن بیشتر در زیر آب بود. در مرحله نخست، غواصان با یک نفس غوص می‌کردند. سپس ناقوس غواصی و بعد از آن هلمت غواصی اختراع شد که به کمک آن‌ها غواصان قادر به حرکت در بستر دریا شدند. دو قرن پیش از این، غواصان از فانوس غواصی که خود ساخته بودند، استفاده می کردند. سپس، چراغ قوه غواصی با لامپ‌های الکتریکی یا لامپ‌های قابل حملی بودند که با باطری‌های خشک در لباس غواصی استاندارد به کار می رفتند.

در نخستین فیلم های سینمایی غواصی، غواصان مجبور بودند تا رنگ‌های اعجاب آمیز زیر دریا را به تصویر درآورند، اما چالش بزرگی پیش روی، ساخت چراغ قوه‌ ضد آب و قابل اطمینان بود. در آن سال‌ها، فیلمبرداران مجبور بودند تا خود ابزار مورد نیازشان را بسازند. در یکی از فیلم های اولیه Hans Hass ، صحنه ای هست که در آن چراغ‌های بزرگی توسط دو غواص به حرکت در می آید (شکل 2) و جهت روشنایی، چراغ ها توسط کابل‌های طویلی به سطح آب متصل بودند. به این صورت آن‌ها توانستند رنگ‌های اعجاب انگیز مرجان‌ها را فیلمبرداری کنند.

در دهه 60 میلادی، چراغ قوه های غواصی الزاما در کاتالوگ‌های لوازم غواصی یافت نمی‌شدند. فروشگاه‌ها معمولاً چراغ قوه های سنگینی از جنس آلومینیوم عرضه می کردند. آن چراغ قوه‌ها قدرت ضعفی داشتند و زاویه پرتو آن ها نیز باریک بود. غواصان مجبور بودند تا باطری‌های مورد نیاز خود را شارژ کنند. دو نوع چراغ قوه موجود بود: یک چراغ قوه کوچک با نور ضعیف و چراغ قوه بزرگتری که می‌توانست در خود 8-6 باطری را نگاه دارد( شکل 3). در کاتالوگ‌های قدیمی، تجهیزات غواصی، مطالب جزیی در مورد چراغ قوه غواصی نوشته می‌شد. اگر یک چراغ قوه غواصی قابل اطمینان بود، به اندازه کافی خوب بود. اکثر چراغ قوه‌ها تنها دارای یک کلید روشن و خاموش کردن بودند و شخص قادر به تنظیم نور نبود و اینکه بتوان از عملکردهای متفاوت مثل نور وسیع یا نقطه ای، حالت UV، یا نور قرمز استفاده نمود، رویایی بیش نبود.

یکی از کلاسیک‌ترین چراغ قوه‌های غواصی، چراغ قوه غواصی Darrel Allen-بود که امروزه می‌توان 400 مدل از آن ها را در حراجی‌ها یافت نمود که از آلومینیوم ریخته گری شده ساخته شده بود و از این‌رو سخت، محکم و سنگین و با دوام بود. قطر این چراغ قوه بیش از 13 سانتی متر و وزن آن 3 کیلوگرم بود. برای استفاده از آن به 10 باطری نیاز بود. اگر به محدویت های سنگین اعمال شده در هواپیماهای مسافربری فکر کنیم، این قطعه از ابزار غواصی جالبی به شمار نمی‌رفت.

در دهه 90 میلادی، چراغ قوه‌های کوچکتر محبوب‌تر واقع می‌شدند. این چراغ قوه‌ها به سهولت قابل حمل و استفاده بودند و اگرچه محدودیت هایی به دلیل زاویه پرتو باریک داشتند، با ین وجود گزینه مقرون به صرفه ای برای غواصانی بود که می خواستند در شب یا در کشتی‌های مغروق غواصی کنند.

چراغ قوه غواصی مدرن: چراغ قوه های غواصی LEDهمه چیز در دنیای غواصی را تغییر داد و به تولید-کنندگان اجازه داد تا چراغ قوه‌ای کوچک و کم وزن بسازند که می‌تواند ساعت‌ها بدون وقفه و بدون شارژ کار کند. تعداد بسیاری از چراغ قوه‌های غواصی در بازار موجود است، اما در صورتی که به دنبال کیفیت باشیم، تفاوت معنی داری بین آن‌ها وجود دارد. چراغ قوه غواصی Spark ActionLight 7Fچراغ قوه‌ای چند منظوره است که دارای چندین عملکرد است که غواصان فقط خوابش را می بینند؛ برای مثال، قدرت و عملکرد زیادتر که شامل نورهای UVو قرمز است.

در گذشته، فیلمبرداران غواص نیازمند چراغ‌های بزرگی در زیر دریا بودند، اما در حال حاضر چراغ قوه  Spark ActionLight VIبا نور 3000 لومن را می‌توانید در جیب قرار داده و حمل کنید.نمی‌دانیم که آینده چه به ارمغان خواهد آورد، اما اگر به دنبال خرید چراغ قوه غواصی کوچک و مقرون به صرفه و قابل اطمینانی باشید و بخواهید رنگ‌های طبیعی در زیر دریا را بهتر ببینید، گزینه‌های زیادی موجود است.

چگونه چراغ قوه غواصی را انتخاب کنیم؟

انتخاب یکچراغ قوه غواصی برای ایمنی و لذت تجربه غواصی حائز اهمیت است. ماهی، سنگفرش‌های مرجانی و تعداد بی شماری از موجودات دریایی رنگارنگ با نور کافی به تصویر در می آیند و هر چه به عمق بیشتری برویم، رنگ های کمتری خواهیم دید. قرمز و زرد از نخستین رنگ‌هایی هستند که ناپدید می شوند، و در عمق حدود 10 متر، اکثر رنگ‌ها به صورت سرمه‌ای، سبز و خاکستری ظاهر می شوند. با یک چراغ قوه غواصی مطلوب، قدر خواهید بود رنگ های زیبایی را در زیر آب مشاهده کنید و مهم نیست تا چه عمقی غوص می کنید.

راهنمایی برای انتخاب چراغ‎قوه غواصی

  • مهم‎ترین پارامتر برای انتخاب یک چراغ‎قوه غواصی این است که بتواند به فشار زیاد مقاوم باشد و تا 150 متر عمق را تحمل کند.
  • میزان نور یک عامل محدود کننده است و توصیه می‎شود از چراغ‎های LEDکه در آن از شیشه پیشرفته نوری استفاده شده، به کار رود. در این چراغ‎ها، انتقال نور می‎تواند تا بیش از 95% رسیده و روشنایی بسیار زیادی تولید کند.
  • اگر اندازه و وزن چراغ‎قوه زیاد نباشد، انتخاب برتر، چراغ‎قوه دستی است، زیرا به سهولت در دست قرارگرفته و انعطاف‎پذیری زیادی برای تنظیم دارد.
  • کلید روشن و خاموش کردن چراغ‎قوه باید به فشار آب مقاوم باشد (کلید معمولاً تاب مقاومت به فشار آب را ندارد و اکثر چراغ‎قوه‎های غواصی از کلیدهای چرخان یا مغناطیسی استفاده می‎کنند) و مناسب عملیات غواصی ‎باشد.
  • علاوه بر این‎، بهتر است از مچ‎بند استفاده شود، تا مانع از رها شدن تصادفی چراغ‎قوه در زیر آب شود.

 

انواع چراغ‌قوه‌های غواصی

  • چراغ قوه غواصی اصلی

چراغ قوه غواصی اولیه برای غوص در طول روز یا هنگام شب مورد استفاده قرار می‌گیرد. قدرت نور این چراغ قوه‌ها معمولاً بیش از 600 لومن است. این نوع چراغ قوه‌ها باید با دوام ساخته شوند و انتظار می رود که دست کم یک دهه کار کنند. ایده‌آل این است که بتوان در آن از باطری های یک بار مصرف معمولی یا قابل شارژ استفاده شود تا  به حداکثر انعطاف پذیری در سفرهای غواصی برسد. این چراغ قوه‌های غواصی دستگیره سبکی داشته و به طور سنتی با دست حمل می شوند.

چراغ قوه غواصی ابتدایی باید دارای قدرت زیادی باشد، هرچه قدرت آن بیشتر باشد، بهتر عمل می کند و بهتر است دارای تنظیمات نور در شرایط متفاوتی باشد. برخی از چراغ قوه‌های غواصی قابلیت تنظیم نور در محیط را از طریق زوایای پرتو نور باریک و گسترده دارند. پوشش نور دهی آن‌ها وسیع است و نور آن اکثرا در یک پرتو مرکزی متمرکز شده است. از این رو، می تواند در آب‌هایی با کدورت زیاد نفوذ کرده و نیازی به نور دهی اضافه ندارد. این چراغ قوه قدرتمند می تواند بسیار گرانقیمت هم باشد، زیرا با دوام بوده و تا 10 سال عمر می کند.

چه زمانی به این چراغ قوه‌ها نیاز است: در عملیات غواصی روزانه و شبانه و در آب‌هایی با شفافیت کم.

 

این چراغ قوه‌ها از چراغ قوه‌های دیتی کوچکترند و برای نوردهی اضافی در غواصی های روزانه به کار می روند، اما اهداف اصلی آن ها پشتیبنی از نور اولیه است. برای مثال، در حالاتی که چراغ قوه اولیه خراب شود یا باطری آن به اتمام برسد. این نوع چراغ قوه‌ها بسیار کم حجم بوده و می توان آن را در جیب یا جلیقه نجات غواصی قرار داد. باید در نطر داشت که این چراغ قوه ها به سبب جثه کوچکشان، دارای زاویه پرتو باریکتری  نسبت به سایر چراغ قوه‌ها هستند.

چه زمانی به این چراغ قوه‌ها نیاز است: در عملیات غواصی در آب های کم عمق در طی روز یا

زمانی که چراغ قوه اولیه خراب شود.

  • چراغ قوه‌هایی نصب شونده

این چراغ قوه‌ها برای غواصانی که به هر دو دست در موقع غوص نیاز دارند، به کار می رود. برای مثال، در موقع شکار با نیزه، جستجو برای گنج یا کاوش در غارهای زیر دریایی یا کشتی‌های مغروق.

این چراغ قوه‌ها معمولاً روی مچ دست، بازو یا روی پیشانی نصب می شوند. برای این چراغ قوه‌های دستی، از باطری های معمولی یک بار مصرف استفاده می شود و بهتر از باطری‌های شارژی است، زیرا مدت زمان بیشتری عمر می‌کنند، اما البته بستگی به ترجیح شما دارد. باطری های معمولی یک بار مصرف الزاماً دوستدار طبیعت نیستند و حتی می‌تواند هزینه بیشتری نیز به همراه داشته باشد. این چراغ قوه‌ها معمولاً کوچک و جمع و جور هستند. بهتر است مطلوب‌ترین چراغ قوه را انتخاب کرده و به دنبال چراغ قوه ارزان قیمت نباشید. این چراغ قوه‌ها بر عکس جثه کوچکشان دارای قدرت نور زیادی هستند.

چه زمانی به این چراغ قوه‌ها نیاز است: عملیات غواصی که در آن دست ها آزاد باشند، مثل شکار با نیزه، جستجوی گنج و کاوش در غارهای زیردریا.

  • چراغ قوه‌های قوطی شکل (Canister Dive Light)

این نوع از چراغ قوه‌ها از باطری‌های شارژی استفاده کرده و عموماً توسط غواصان فنی، غواصان اعماق زیاد که در کشتی‌های مغروق یا غارها غوص می‌کنند، به کار می‌روند. این چراغ قوه‌ دارای قوطی مجزایی است که شامل یک بسته باطری است که به یک چراغ و یک سیم برق دراز متصل شده و باعث می‌شود که باطری ها بزرگتر شده و دارای قدرت بیشتری شوند و نوردهی روشن تر و پرتو گسترده تر و نیرومندتری در مقایسه با چراغ قوه اولیه ارائه دهند و چون چراغ از دستگاه مجزا است، شما به سهولت می توانید آن را به بخشی از بدن مثل کمر یا مچ دست متصل کنید.

چه زمانی به این چراغ قوه‌ها نیاز است: در کاوش‌ آب های عمیق که به نور بسیار زیاد و پوشش وسیع نیاز است.

چراغقوه‎های مخصوص تصویربرداری/فیلم‎برداری

چراغ‎قوه‎های تصویربرداری اساساً منابع نوری هستند که در هر زمان یک نور فلاش از خود برای گرفتن تصویر منتشر می‎کنند. چراغ‎قوه ویدئویی در مقایسه با چراغ‎قوه اولیه، یک منظره ثابت‎تر، وسیع‎تر و حتی میزان نور بیشتری به یک صحنه می‎تاباند. چراغ‎قوه‏‎های مخصوص تصویربرداری و فیلم‎برداری معمولاً قابل تنظیم بوده و بنابراین شما می‎توانید تصاویر موردنظر خود را به درستی بگیرید.

چه زمانی به این چراغ قوه‌ها نیاز است:تصویربرداری و فیلم‎برداری در زیر آب

چراغ‎ فسفری غواصی

چراغ‎قوه فسفری شما را به غواص همراه (Dive buddy)در زیر آب نشان می‎دهد، حتی اگر شفافیت آب کم هم باشد. در صورتی که چراغ‎قوه اصلی یا ثانویه شما به سمت غواصی همراه نتابد، غواص همراه باز هم می‎تواند توسط چراغ‎قوه مارکری شما را در زیر آب تشخیص دهد. درصورتی که نرخ لومن نور زیاد مورد نظر نباشد، این چراغ قوه‎ مثل شب‎نمای یک‎بار مصرف و هم ساده است و هم ارزان. توصیه می‎شود جهت مصرف طولانی مدت، از چراغ‌های LEDاستفاده گرددکه در رنگ‎های گوناگون یافت شده و معمولاً به شیر فلکه کپسول غواصی یا توسط نوار چسب به اشنورکل متصل می‎شوند.

چه زمانی به این چراغ قوه‌ها نیاز است:جهت تشخیص غواص همراه در زیر آب

 

چراغ‎قوه غواصی تغذیه از سطح (Surface Supplied)

این نوع چراغ قوه در صورتی‎که هوا از سطح تغذیه شود، جهت تامین نیروی برق چراغ‌قوه غواص از سطح به کار می‌رود. چراغ بر روی هلمت نصب می‎شود (شکل ).

فهرست